"Fikri Hür, Vicdanı Hür, İrfanı Hür Eğitim Çalışanlarının Adresi"
image
Sorumluluk Sınavları Hakkında Düzenleme Yapılması İçin Bakanlık Başvurumuz
653 21 Şubat, 2024

Sorumluluk Sınavları Hakkında Düzenleme Yapılması İçin Bakanlık Başvurumuz

Sorumluluk sınavları hakkında düzenleme yapılması için Milli Eğitim Bakanlığına başvurumuzu yaptık. İlgili yazımız:

 

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINA

 

 

Milli Eğitim Bakanlığı 5 -17 Şubat 2024 tarihleri arasında yapılacak olan Türk Dili ve Edebiyatı dersinin sorumluluk sınavları ile ilgili bir görüş yazısı yayımladı. Yayımlanan yazıda tüm sınıf düzeylerinde Türk Dili ve Edebiyatı ile Yabancı Dil derslerinden yapılacak sorumluluk sınavlarının Milli Eğitim Bakanlığı Yazılı ve Uygulamalı Sınavlar Yönergesi ve Eğitim Bakanlığı Yazılı ve Uygulamalı Sınavlar Kılavuzu hükümleri doğrultusunda yapılması, söz konusu dersler için her beceri özelinde ayrı komisyonlar oluşturulmadan dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerini ölçmeye yönelik yazılı ve uygulamalı sınavları sonuçlandıracak şekilde komisyon kurulması gerekmektedir." açıklamalarına yer verilmiştir. Oluşturulan komisyonlar iki alan öğretmeni, bulunmaması durumunda iki öğretmen ve bir gözcüden ibaret olacaktır şeklinde belirtilmiştir. Bu haliyle sorumluluk sınavları yapılırken okul bazlı sorunlar oluşmaktadır. Yaşanan sorunlar;

  • Sorumluluk sınavına giren öğrenci sayılarının okul bazlı değişiklik göstermekte ve bazı okullarda oluşan komisyonların iş yükü önemli derecede artmaktadır.
  • Dinleme, Konuşma ve Yazma olmak üzere edebiyat dersinde 3 ayrı beceride sınav yapılmaktadır. Her bir beceri sınavının hazırlık, uygulama ve değerlendirme basamakları göz önüne alındığında her bir sınava ayrılan zaman komisyonları zorlamaktadır. Bir de sınava giren öğrenci sayısının artması ile bu durum daha zor hale gelmektedir.
  • Üç ayrı sınav yapılıyor olmasına rağmen belirlenen komisyon ve komisyonun alacağı ücret tek olarak değerlendirilmektedir.
  • Tüm bu problemlerle beraber Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı ile Yabancı Diller  derslerinden uygulama sınavı zaten ders işlenişi sürecinde var olduğu ortadayken , bunun için zaman ayırmak derslerin aksamasına ,müfredatın yetişmemesine ve motivasyon kaybına sebebiyet verecektir. Yukarıdaki açıklamalar ışığında uygulamalı sınavlar hakkında ivedilikle bir düzenlemeye ihtiyaç duyulmakta olup Türk Dili ve Edebiyatı

derslerinde uygulama sınavının bu haliyle uygulamasından vazgeçilmelidir.

 

 

Uygulamalı sınavlarla ilgili yaşanan sorunlar için çözüm önerileri:

  • Yapılacak değişiklikle belirlenecek komisyon sayısı sınava girecek öğrenci sayısı ile doğru orantılı bir şekilde düzenlenebilir. Sorumluluk sınavına 2 öğrenci girse de 40 öğrenci girse de tek komisyon oluşması öğretmenleri zorlamaktadır.
  • 3 ayrı beceri sınavı yapılmasına rağmen tek sınav olarak değerlendirilmekte ve tek komisyon ve tek ücret olarak belirlenmektedir. Sınavların bu kapsamda ayrı olarak değerlendirilmesi öğretmenlerin iş yoğunluğunu önemli ölçüde azaltacaktır.

- Bu minvalde dikkate alınacak çözüm önerilerimiz sonucunda hem zaman kaybının önüne geçilmiş olacak hem de öğrenci ve öğretmenlerimizin motivasyonu artmış olacaktır.